Hoe arbeidsbemiddeling werkt in compensatiezaken voor werknemers

Een van de vele redenen om arbeidsmediation in te schakelen bij een geschil is dat het kan helpen om langdurige en dure procedures te voorkomen. Daarnaast kan mediation partijen helpen zich te richten op het bereiken van een wederzijds aanvaardbare oplossing.

De Dispute Management Unit, een afdeling van het Department of Labour and Industry (DLI), biedt bemiddelingsdiensten om geschillen op het gebied van compensatie voor werknemers op te lossen. Bemiddeling wordt uitgevoerd door een bemiddelaar die is opgeleid in het recht op arbeidsongevallen en die optreedt als een onpartijdige derde partij om de partijen bij te staan bij het oplossen van hun geschil.

Een van de eerste stappen in een mediation is het selecteren van een gekwalificeerde mediator. Bij het kiezen van een mediator bespreekt het Centrum verschillende zaken, zoals de aard van het geschil en de achtergrond en ervaring van de mediator.

Bij het selecteren van een bemiddelaar zal het Centrum ervoor zorgen dat beide partijen volledig tevreden zijn met de voorgestelde bemiddelaar. Dit zal een moeilijke taak zijn, aangezien de bemiddelaar verantwoordelijk zal zijn voor het faciliteren van het proces tussen de partijen en hun vertrouwen moet genieten.

Nadat een bemiddelaar is aangesteld, neemt het Centrum contact op met de partijen om het bemiddelingsproces uit te leggen en een tijdschema voor het proces op te stellen The Oak Tree Mediators de arbeidsmediators. Meestal zullen deze gesprekken telefonisch plaatsvinden.

Het Centrum zal de partijen ook informeren hoe zij kunnen regelen dat hun werknemers deelnemen aan het bemiddelingsproces. Het is belangrijk dat de partijen spelregels opstellen over het al dan niet bespreken van het bemiddelingsproces door de werknemer met anderen, zoals collega's of familieleden.

Klik op de link: https://mediator-dordrecht.nl/